Svendborg Kammermusikforening



Koncert nr. 522. Trio Con Brio


Trio Con Brio

Søndag
10. marts 2024
Kl. 15:30


Borgerforeningen


Jens Elvekjær, piano
Soo-Jin Hong, violin
Soo-Kyung Hong, cello



Program:
Ludwig van Beethoven Pianotrioer: nr. 2 (opus 1.2), nr. 4 (opus 11), og nr. 6 (opus 70.2).

Ensemblet Trio con Brio fylder 25 år. I den anledning opfører de alle Beethovens klavertrioer i et samarbejde mellem Faaborg Musikforening, Kammermusik Odense og Svendborg Kammermusikforening. På de to naboforeningers hjemmeside kan man se, hvilke af Beethovens trioer der bliver spillet hvor.


Koncert nr. 523 med Bo Holten og Musica Ficta (ekstrakoncert)


Musica Ficta

Onsdag
27. marts 2024
Kl. 19:30


Sct. Nicolai Kirke


Bo Holten og Musica Ficta


Program:
Orlando di Lasso Matthæuspassion

Orlando di Lassos Matthæuspassion
Når vi taler om Matthæus-passionen, er det selvfølgelig Bach, vi tænker på. Men musikalsk iscenesættelse af Jesu lidelseshistorie går langt tilbage.

I oldkirken sang man passionshistorierne som kun enstemmig sang. Men i 1500-tallet begyndte man at tonesætte passionerne i flerstemmig klædedragt. Mest dramatisk i den katolske passion, hvor man fastholdt evangelisten og Jesus som enkeltstående roller, og folkemængde og de øvrige personer i dramatiske, såkaldte turbakor (turba=folkemængde), næsten som en påske-opera, hvor man direkte kunne følge frelserens skæbne, afbilledet af en enkelt sanger. Stærkest blandt disse står Orlando di Lassos Matthæus-passion, trykt 1575.

Musica Ficta har som de første i Norden fremdraget dette værk som en særlig performance til påsketiden. Der er kontemplative korsatser, der veksler med de dramatiske. Jesus synges af en bas-solist (som hos Bach), men evangelisten synges her af en baryton. Vi fremfører værket, som man kan forestille sig, det har lydt i München i 1570’erne under Lassos egen ledelse, med tillagte motetter, der kommenterer og illustrerer handlingen og tankerne bag.

Torsten Nielsen synger det store evangelistparti, bassen Lauritz Jakob Thomsen synger Jesus, medens de øvrige sangere tager sig af de øvrige roller. Som det var skik og brug, var det forbudt med instrumenter i påsketiden, så hele værket fremføres a cappella.